Duchowość i pedagogia ignacjańska
„Jest czymś wielce niebezpiecznym chcieć wszystkich prowadzić tą samą drogą do doskonałości; taki człowiek nie rozumie, jak różne i jak liczne są dary Ducha Świętego.”
Św. Ignacy Loyola
Dla osób wierzących duchowość jest czymś naturalnym, choć czasem jest mylona z praktykami religijnymi. Ona jest aspektem życia, który odnosi się do spraw najważniejszych, do „wielkich pytań”: kim jestem?, skąd się bierze moja wartość?, jaki jest sens mojego życia?, jak być szczęśliwym?, jak przeżywać cierpienie i śmierć? Osoby w każdym wieku – zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli, mierzą się z tymi pytaniami i szukają na nie odpowiedzi. Duchowość pozwala nam także – przez praktykę modlitwy i uważności, czyli bycia tu i teraz – doświadczyć bycia obdarowanymi, a z tego rodzi się wdzięczność i pozytywne nastawienie do życia.
Jako szkoła przyjazna dziecku stwarzamy klimat pozwalający uczniom spokojnie zmierzyć się z „wielkimi pytaniami” oraz pokazujemy, jak mogą rozwijać duchowy wymiar swojego życia.
Jesteśmy zespołem szkół katolickich prowadzonym przez zakon jezuitów, a więc żyjemy duchowością Kościoła – wspólnie modlimy się, świętujemy, stwarzamy możliwość korzystania z sakramentów. Szczególne ważna jest dla nas duchowość i idee pedagogii ignacjańskiej, która nieustannie inspiruje naszą działalność. Staramy się także poszerzać wiedzę i szacunek uczniów wobec innych religii i tradycji duchowych.
Wspieraniu rozwoju duchowego służą:
- codzienna kilkuminutowa modlitwa w szkole
- szkolne uroczystości i święta
- szkolne lub klasowe nabożeństwa i msze św. (średnio raz w miesiącu)
- rekolekcje szkolne przygotowywane dla poszczególnych roczników (najczęściej są to trzydniowe rekolekcje wyjazdowe raz w roku)
- praktyka medytacji i refleksji w ramach rekolekcji i modlitw codziennych
- lekcje religii gdzie kładziemy szczególny nacisk na umiejętność posługiwania się biblią oraz poznanie i rozumienie różnych tradycji religijnych
- elementy formacji duchowej w różnych projektach szkolnych i międzyszkolnych
- elementy filozofii w ramach zajęć lekcyjnych z języka polskiego, historii i religii
- stała obecność ojca duchownego, innych jezuitów oraz kadry wrażliwej na sprawy duchowe