Skip to content

Duchowość i pedagogia ignacjańska

„Jest czymś wielce niebezpiecznym chcieć wszystkich prowadzić tą samą drogą do doskonałości; taki człowiek nie rozumie, jak różne i jak liczne są dary Ducha Świętego.”

Św. Ignacy Loyola

Dla osób wierzących duchowość jest czymś naturalnym, choć czasem jest mylona z praktykami religijnymi. Ona jest aspektem życia, który odnosi się do spraw najważniejszych, do „wielkich pytań”: kim jestem?, skąd się bierze moja wartość?, jaki jest sens mojego życia?, jak być szczęśliwym?, jak przeżywać cierpienie i śmierć? Osoby w każdym wieku – zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli, mierzą się z tymi pytaniami i szukają na nie odpowiedzi. Duchowość pozwala nam także – przez praktykę modlitwy i uważności, czyli bycia tu i teraz – doświadczyć bycia obdarowanymi, a z tego rodzi się wdzięczność i pozytywne nastawienie do życia.

Jako szkoła przyjazna dziecku stwarzamy klimat pozwalający uczniom spokojnie zmierzyć się z „wielkimi pytaniami” oraz pokazujemy, jak mogą rozwijać duchowy wymiar swojego życia.

Jesteśmy zespołem szkół katolickich prowadzonym przez zakon jezuitów, a więc żyjemy duchowością Kościoła – wspólnie modlimy się, świętujemy, stwarzamy możliwość korzystania z sakramentów. Szczególne ważna jest dla nas duchowość i idee pedagogii ignacjańskiej, która nieustannie inspiruje naszą działalność. Staramy się także poszerzać wiedzę i szacunek uczniów wobec innych religii i tradycji duchowych.

Wspieraniu rozwoju duchowego służą:

  • codzienna kilkuminutowa modlitwa w szkole
  • szkolne uroczystości i święta
  • szkolne lub klasowe nabożeństwa i msze św. (średnio raz w miesiącu)
  • rekolekcje szkolne przygotowywane dla poszczególnych roczników (najczęściej są to trzydniowe rekolekcje wyjazdowe raz w roku)
  • praktyka medytacji i refleksji w ramach rekolekcji i modlitw codziennych
  • lekcje religii gdzie kładziemy szczególny nacisk na umiejętność posługiwania się biblią oraz poznanie i rozumienie różnych tradycji religijnych
  • elementy formacji duchowej w różnych projektach szkolnych i międzyszkolnych
  • elementy filozofii w ramach zajęć lekcyjnych z języka polskiego, historii i religii
  • stała obecność ojca duchownego, innych jezuitów oraz kadry wrażliwej na sprawy duchowe

Nasi partnerzy

 
Skip to content